تبلیغات
عصرهنر WWW.ASREHONAR.NET - گزارش پشت صحنه سریال زمانی برای عاشقی به کارگردانی محمدحسین لطیفی
تاریخ : شنبه 11 آبان 1392 | ساعت 17 و 08 دقیقه و 16 ثانیه | نویسنده : عصرهنر

غرور و کینه در سریال جدید لطیفی

گزارش از : بهناز وفایی وحدت

ماه محرم فرارسید تا بار دیگر به یاد آن اسطوره تاریخ حسین ابن علی (ع) پرچم های سیاهمان را از دل صندوقچه داخل گنجه خانه هایمان بیرون بیاوریم و در کنار کتیبه هایی که بیت معروف شاعر پارسی‌گوی سدهٔ دهم هجریمحتشم کاشانی نراقی « باز این چه شورش است که در خلق عالم است ، باز این چه نوحه و چه عزا و چه ماتم است »تاخانه و کوچه و تکیه هایمان را سیاه پوش کنیم و با عزاداری برای او عشق مان را به آقایمان حسین(ع) نشان دهیم و نام او را ورد زبانمان کنیم تا نامش در ذهنمان مانا باشد، چراکه تداوم نام او در ذهن مان، برکت زندگی و عاشقی ما می شود .

ماه محرم با نشانه‌های مقدسی مثل نواها و پرچم‌های حسینی و عاشورایی، بوی اسپند و گلاب، گره خورده و درنهایت این ماه فرصتی است برای زمان عاشقی ، زمانی که امسال عاشقیش توسط محمد حسین لطیفی به تصویر کشیده می شود . اوقصد دارد تا داستانی بنام «زمانی برای عاشقی» را همسو با فضای محرم به شکلی متفاوت تصویر کند . کاری که که نگارش فیلمنامه آن توسط علی اکبر محلوجیان انجام شدهو روایتگر حاج مرتضی(فرهاد قائمیان)، بازاری خوشنام و اهل خداست که یک اتفاق ناخواسته زندگی او را از این رو به آن رو می کند.او تصمیم می گیرد به حال و هوایی که سالها از آن غفلت کرده ، باز گردد ...

برای اطلاع ازکم و کیف کار وتهیه گزارش از روند تولید این سریال 10 قسمتی با هماهنگی به سمت میدان سپاه جایی که لوکیشن اصلی کار است می‌روم

خانه‌ای کوچک و قدیمی که حوضی با زمینه آبی رنگ در میان حیاطش خودنمایی می کند حال و فضای سنتی به لوکیشن داده است . فراهادقائمیان بازیگر نقش حاج مرتضی با گریمی متفاوت جلوی دوربین ابراهیم غفوری مدیر تصویربرداری قرار دارد و با لباس خانه بر سر سفره غذا کنار خانواده اش نشسته است . طراحی این فضا و نشان دادن خانواده برسر سفره که تقریبا در بین خانواده های ایرانی منسوخ شده است در کنار فضای سنتی خانه تداعی کننده انسجام خانواده ایرانی است که در ذهن نسل جدید محلی از اعراب ندارد .

لطیفی: هرکس که غرور و کینه در دل داشته باشد هر چقدر هم که انسان مومنی باشد ، مرید مولایمان حسین ( ع )  نیست و اگر هم هست یک پایش می لنگد .

محمد حسین لطیفی که پیش از این سریال های متفاوتی چون نردبانی بر آسمان ، وفا ، سفر سبز ، دود کش و غیره را در کارنامه کاری خود دارد فعالیت خود را در جهت ساخت آثار فاخر و مذهبی با این سریال ویژه محرم بنام «زمانی برای عاشقی» برای شبکه پنجم سیما ادامه می دهد .

لطیفی که معتقد است این سریال هم مانند همه کارهای محرمی  وامدار قصه ساده ایست که به دفعات با محوریت تعزیه و اتفاقاتی که در دهه اول محرم برای آدم ها می افتد در صدا و سیما ساخته شده است . ولی ما سعی کردیم برای خودمان هدف گذاری کنیم و آن مروری بر صفت هایی چون کینه و غرور است ، که امیدواریم به اهدافمان برسیم . ما در این سریال می خواهیم به اینجا برسیم ، هرکس که غرور و کینه در دل داشته باشد هر چقدر هم که انسان مومنی باشد ، مرید مولایمان حسین ( ع ) نیست و اگر هم هست یک پایش می لنگد .

وی با اشاره به این که این سریال مانند سریال سفرسبز معمایی نیست گفت : در این سریال که در 10 قسمت 45 دقیقه ای ساخته می شود یک نفر بدنبال یک عده می گردد . یعنی حاج مرتضای قصه ما بعد از 20 سال بدنبال دوستان قدیمی خود می گردد که پس از پیدا کردنشان می بیند که هر کدام با مشکلی روبرو هستند .ما درباره خوبانی حرف می زنیم که باید ایرادشان گفته شود تا خودشان را اصلاح کنند چه برسد به بدها که خود من جزو آنها هستم . 

این کارگردان افزود : فیلمنامه این کار سه سال پیش تصویب شده اما به دلایلی کار ساخته نشده است . من هم درباره چندوچون کار کندوکاو نکردم که چرا تولید کار سه سال انجام نشده و موقعی که آمدم کار شروع شد و در گیر تولید شدیم .

او با اشاره به مشکلات تولید از کمبود زمان تولید گلایه مند است و می افزاید : عوامل واقعا خسته هستند ، چرا که 50 روز است بی وقفه و بدون حتی یک روز استراحت و تعطیلی دارند زحمت می کشند و کار می کنند و با تمام فشاری که داریم تحمل می کنیم باز ممکن است به پحش نرسد ، البته تولید ما تا عاشورا ادامه دارد و 5 قسمت هم که توسط شیبان خاقانی در حال تدوین است  تا چند روز آینده تحویل می دهیم ولی نگرانی ما پخش هرشب است که موقعیت را خطرناک می کند ، با تمام این اوصاف امیدوارم که بتوانیم کار را به پخش برسانیم .

لطیفی با توضیح این که تعدد لوکیشن زیاد بوده و بغیر از امامزاده داوود و جاده کن و بیمارستان البرز کرج ، بقیه لوکیشن ها داخل تهران بوده  ؛ به یحیی سپهری به عنوان آهنگساز کار اشاره می کند و از فرهاد قائمیان،رضا رویگری ، عنایت شفیعی ،علیرضا اوسیوند،نصرت میرعظیمی،کاظم هژیرآزاد،احمد علامه دهر،امین ایمانی، ابوالفضل همراه ، امیر کاظمی ، زهرا سعیدی ، زهره حمیدی ، لیلا بلوکات ،نفیسه روشن ، سعیده عرب، بازیگر خردسال عرفان برزین و ... به عنوان بازیگرانی که در این پروژه ایفای نقش می کنند نام برد .

سر سفره شام حاج مرتضی

سفره شام  پهن است و حاج مرتضی و همسرش به همراه فرزندانشان مشغول خوردن غذا هستند .دوربین در نمایی لانگ خانواده را در قاب خود دارد آنان درباره آتش سوزی تکیه صحبت می کنند و هرکس نظر خود را می دهد .

زینب که نقش آن را نفیسه روشن بازی می کند روبه پدر می گوید : خود بخود که آتیش نگرفته آقاجون ، لابد یکی یه کاری کرده دیگه .

پدر در پاسخ دخترش می گوید : بعضی وقت ها هم ممکن است خود بخود آتیش بگیره . کافیه دوتا سیم پشت کنتور اتصالی کنه یا شیر گاز نشتی بده .

و زینب که ایفای نقش آن برعهده نفیسه روشن است ، در ادامه صحبت های پدرش در نمای دو شات در کنار مادرش ، خدا را شکر می کند که موقع آتش سوزی کسی در تکیه نبوده است .

زهره حمیدی : مادر بزرگ شده ام ، اما حس مادربزرگ شدن ندارم .

نقش همسر حاج مرتضی را زهره حمیدی بازی می کند ، در فرصتی مناسب گپ کوتاهی با او می زنم .

حمیدی با اشاره به این که  نقش مادر خانواده بنام عالیه را بازی می کند ، گفت : خانواده ای کاملا سنتی هستیم و عروس و مادر شوهر در یک خانه با هم زندگی می کنیم . در این خانواده مادر وظیفه سختی را بر عهده دارد چرا که نقش میانجی گری بین عروس و پدر شوهر و بقبه افراد خانواده دارد و باید مدبرانه بین همه صلح و صفا ایجاد کند ، مخصوصا بین عروس و پدر شوهر که بر سر مسائلی با هم اختلاف نظر دارند .

وی که برای اولین بار است نقش مادر بزرگی که یک نوه کوچک دارد را بازی می کند از نقش خود راضی است ، وبا توجه به این که اوایل ایفای چنین نقشی را سخت می دانست ، با قبول شرایط این نقش به آن عادت کرده و خود را با آن وفق داده است .

این بازیگر گفت : اگرچه همیشه نقش مادر را بازی کرده ام ، در این کار با این که نوه بزرگی هم ندارم ولی باید به حس دیگری برسم و در این مسیر جاهایی که از حس دور می شوم و یا فراموش می کنم ،آقای لطیفی با تذکرهایش به کمکم می آید و در نوع راه رفتن و حرف زدن و حتی نشستن و پا شدنم به من گوشزد می کند که نقش مادر بزرگ را باید ایفا کنم .

او با توجه به این که در زندگی واقعی خود مادر بزرگ است ، اما در این باره هنوز به حس مادر بزرگ بودن نرسیده ، چرا که معتقد است نقش اصلی مادر بزرگ را در این زندگی مادر خودش که الحمدالله هنوز درقید حیات است ، بازی می کند ، تا جایی که نوه اش نیز باور نمی کند او مادر بزرگ است و گاهی ، زهره حمیدی را در خانه به جای مادربزرگ ، خاله خطاب می کند ، که این حکایت ازجوان بودن سن خانوادگی اش دارد وآرزوی سلامتی برای اووخانواده محترمش داریم .

حمیدی که برای اولین بار است با لطیفی همکاری می کند ، گفت : همیشه کارهای آقای لطیفی را دوست داشتم و منتظر فرصتی بودم تا با ایشان همکاری داشته باشم و در این سریال این فرصت ایجاد شد . به نظر من آقای لطیفی کارگردانی با اخلاق و کاربلد است و بازیگر در کارش  سردرگم نیست و می داند چه کار باید بکند .

ادامه سکانس 20 – پلان 1

دوربین روبروی فرهاد قائمیان قرار داردو حاج مرتضی ضمن صحبت با اعضای خانواده به نوه اش نیز غذا می دهد . در این میان حاج مرتضی با گفتن دیالوگش  از سرسفر بلند شده و به اتاقی دیگر می رود .عرفان ، نوه حاجی نیز از سر سفره بلند می شود و به دنبال او حرکت می کند و می گوید ، آقاجون باهاتون میام و با این حرکت و دیالوگ وابستگی خود به پدر بزرگ را به نمایش می گذارد .

مادر خانواده که با نگاه خود حاجی را دنبال می کند از او می پرسد : کجا حاجی ، شامت رو نمی خوری ؟

لیلا بلوکات در نقش عروس خانواده نیز امیرعباس را ترغیب به نشستن سر سفره می کند ، اما او به کارش ادامه می دهد : تو دیگه کجا میری ؟ بیا آقاجون رو اذیت نکن .

و در نهایت در پایان این پلان از سکانس 20 ، حسین پسر خانواده که نقش آن را امین ایمانی  بازی می کند رو به حاجی می گوید : آقاجون باهاتون بیام ؟

حاجی هم از داخل اتاق که در حال پوشیدن کت و شلوارش است می گوید : نه ، یه کاری دارم میرم زود برمی گردم .

نفیسه روشن : با عشق به امام حسین (ع) کارمی کنیم و این که شریک عزاداری های مردم می شویم به ما انرژی می دهد . 

تا شرایط نور تغییر داده شود و دوربین متناسب با  دکوپاژ کارگردان جای خود را پیدا کند به سراغ زینب که دختر خانواده است و در کنار مادر نشسته می روم . نفیسه روشن بازیگر خوش اخلاقی است که گپ کوتاه با او را در این فرصت غنیمت می دانم .

او معتقد است زینب که در یک خانواده سنتی بزرگ شده است دغدغه های پدر و مادرش را دغدغه های خود می داند و برایش جالب است که در این خانواده سنتی ، با پدری سخت گیر ، شغل پرستاری را اختیار کرده و بر خود وظیفه می داند ، محبت و مهربانی و صبرش را بین خانه و محیط کارش تقسیم کند .

نفیسه روشن اظهار داشت که نقش زینب را می پسندد ولی آن پیچیدگی و سختی ای که بعد از ده سال کاری انتظار داشته در نقشی که بازی می کند وجود داشته باشد را حس نمی کتد ؛ ولی در نهایت کار با لطیفی را بی نظیر می داند و یکی از دلایل قوی پذیرفتن این نقش را حضور لطیفی به عنوان کارگردان در این پروژه عنوان می کند .

وی که سال گذشته با بازی در تله فیلمی به کارگردانی بیات بامعصومه فرد شاهینتهیه کننده این سریال آشنا شده است می گوید : زمان شروع تولید این سریال هم از طرف تهیه کننده و هم از طرف گروه کارگردانی دعوت شده ام و در  واقع از این که خود را در موقعیت کاری با محمد حسین لطیفی می بینمبسیار خوشحال هستم .

او از 12 سال گذشته که کار بازیگری را شروع کرده ، همیشه دوست داشته با محمد حسین لطیفی همکاری داشته باشد و به این فکر بوده که چرا قسمت نمی شود در کاری به کارگردانی لطیفی حضور پیدا کند تا این که اولین همکاری اش با او دراین سریال مناسبتی رقم می خورد .

این بازیگر که سومین کار مناسبتی خود با موضوع محرم راتجربه می کند گفت : کار مناسبتی شور و عشقی در خود نهفته دارد که انرژی خاصی به آدم می دهد . تایم پخش چنین کارهایی معلوم است و چه ماه مبارک رمضان و چه فضای خاص دهه اول محرم وقتی کار پخش می شود با حس و حال و هوا و دعای مردم شریک می شویم .

وی افزود : البته این کارها سختی های خاص خودش را هم دارد و تولید آن در زمان کوتاه مخصوصا وقتی تایم ضبط و پخش به هم نزدیک می شود ، دشواری های خود را دارد مثلا ما الان روزی 4 ساعت استراحت داریم و خودتان شاهد هستید کار آنقدر فشرده است شاید موقع کار فرصت نشستن و حتی چایی خوردن را هم ننداشته باشیم . ولی با وجود این سختی ها و فشردگی ها در کارهای مناسبتی ، عشقی که در سرسفره افطار مردم حضور پیدا می کنیم و یا با عشق به امام حسین (ع) که کار می کنیمو شریک عزاداری های مردم می شویم به ما انرژی می دهد .

نفیسه روشن ادامه می دهد : همین که برای محرم کار می کنیم ، حال و هوای کار وارد زندگی شخصی مان هم می شود و در این موقع است که حس زیبایی را تجربه می کنیم ، حسی که شاید در سریال های روتینی که تایم پخش خاصی ندارد به آدم دست ندهد .

حاج مرتضی:نگران نیستم،یقین دارم صاحب اصلی تکیه خودش مشکل روحل می کنه

دوربین از زاویه دیگر جمع خانواده را برسر سفره می گیرد و پس از دیالوگ زینب که در پلان قبل خدارا شکر می کند که موقع آتش سوزی کسی در تکیه نبوده است . و حسین پسر حاجی از ناراحتی دیگران از این آتش سوزی می گوید و حاجی در جواب فرزندانش می گوید : حق دارند بالاخره کلیددار تکیه مابودیم .

و در حین این که می گوید نگران نیستم،یقین دارم صاحب اصلی تکیه خودش مشکل را حل می کند ، از جایش برخاسته و به سمت اتاق می رود .

عالیه همسرش با نگاهش حاجی را دنبال می کند و صدای حاجی از داخل اتاق می آید که بابت شام از عالیه خانم تشکر می کند .

این پلان هم جزو سکانس 20 است که در دکوپاژ لطیفی از پلان های کوچک زیادی تشکیل شده است .


حاج مرتضی : سرسفره درگوشی صحبت کردن و پچ پچ کردن برکت رو ازبین می بره

دوربین در نمایی نزدیک حاج مرتضی را در قاب خود دارد که کت وشلوار و جلیقه خود را به تن کرده و قصد دارد بیرون برود . امیر عباس نوه حاجی جلو می دود و از او می خواهد برای محرم برایش زنجیر بخرد . حاجی که عروس و پسرش درگوشی صحبت می کنند را مورد خطاب قرار می دهد که سر سفره در گوشی صحبت نکنند و می گوید : سرسفره درگوشی صحبت کردن و پچ پچ کردن برکت رو ازبین می بره . عروس خانواده که از این برخورد ناراحت می شود و با اخم پسرش را بغل کرده و با عصبانیت به او می گوید : تو دیگه کجا ؟

درگیری حاجی با عروس خانواده

لیلا بلوکات که در این سریال نقش نرگس عروس خانواده را بازی می کند معتقد است نقش عروس متفاوتی را ایفا می کند چرا که با افکار و عقاید و سنت گرایی های این خانواده مشکل دارد و از آنجایی که می خواهد بروز زندگی کند کمی با حاج مرتضای قصه درگیر است .

وی که اولین تجربه اش با لطیفی است از این همکاری ابراز خرسندی می کند و یکی از دلایل حضورش در سریال و پذیرفتن این نقش را حضور کارگردانی چون لطیفی می داند و درباره کاراکتر نرگس نیز می گوید : نرگس شخصیتی پر از کنش و واکنش هایی است که من دوست دارم .

او که به بازی در کارهای مناسبتی  علاقه دارد گفت : باتوجه به این که کارهای مناسبتی سخت است ، اما کار برای ماه مبارک رمضان و محرم به دلیل ارادت خاصی که به فضای روحانی آنها دارم به حال و هوا و علاقه ام نزدیک تر است و خوشحالم که پس از چند کار به مناسبت ماه رمضان برای اولین بار فرصت تجربه بازی در کاری به مناسبت محرم برایم ایجاد شد .

سکانس 20 در پلان های متعدد و از زوایای متنوع گرفته می شود و ساعت 10 شب همزمان با پایان کار گروه لوکیشن را ترک می کنم .




طبقه بندی: گزارش،
برچسب ها: عصرهنر، مجمدحسین لطیفی، زمانی برای عاشقی،

  • قیمت سکه
  • قالب پرشین بلاگ
  • ضایعات