تبلیغات
عصرهنر WWW.ASREHONAR.NET - گفتگو بافرهاد توحیدی فیلمنامه نویس
تاریخ : جمعه 17 آبان 1392 | ساعت 16 و 55 دقیقه و 45 ثانیه | نویسنده : عصرهنر


همه فیلمنامه نویس هستند مگر خلافش ثابت شود

گفتگو از : بهناز وفایی وحدت

چرا وقتی فیلم یا سریالی نقد و یا درباره ضعف آن صحبت می شود انگشت اتهام ابتدا به سمت فیلمنامه نویس نشانه می رود ؟

خب ، حتما دیواری از دیوار فیلمنامه نویس کوتاه تر نیست !

منظورتان این است که قضاوت ها درست نیست ؟

برای این که قاعده و ضابطه ای برای ورود عنصری بنام فیلمنامه نویس به سینما و تلویزیون وجود ندارد . همه فیلمنامه نویس هستند مگر خلافش ثابت شود .

درسینما و تلویزیون ده درصد کارها توسط فیلمنامه نویس حرفه ای نوشته می شود چرا باید پاسخگوی ضعف فیلمنامه فیلمنامه نویس حرفه ای باشد ؟بروید یقه کارگردانان و تهیه کنندگان را بگیرید . مگر اولین سندی که در این پروسه بدست تهیه کننده حرفه ای می رسد فیلمنامه نیست؟ ، اگر می بیند که فیلمنامه ضعیف است چرا سرمایه را پای آن فیلمنامه ضعیف تلف می کند . چرا روی زمینی که شوره زار است کاشت انجام می دهد . بنابراین به نظر من بجای این که درباره بحران فیلمنامه صحبت کنیم بهتر است درباره بحران تهیه کننده  و اجرا و کارگردانی صحبت کنیم . کارگردان هم به اندازه تهیه کننده مسوول است . کارگردان در این پروسه تولید ،تکنسین و مهندس اجراست ، وقتی فیلمنامه را به او می دهند باید متوجه شود که از آن ، اثر خوبی خلق می شود یا خیر ، کاملا واضح است که از یک فیلمنامه خوب نمی توان فیلم بد ساخت ولی از یک فیلمنامه بد کار متوسط هم نمی توان تولید کرد . بنابراین در مثلث فیلمنامه نویس ، تهیه کننده و کارگردان دوتای آخر نقش کنترل را دارند پس چرا فیلمنامه ضعیف را اجرا می کنند .

البته به نظر من در سیاست گذاری ، صدا و سیما شرایط بهتری نسبت به سینمای ایران دارد و آن هم بهایندلیل است که نگاه حرفه ای تری به موضوع می کند  ، اما مشکل سیاست های کلی است که روی متنی بنام فیلمنامه اعمال می شود . همه چیزهایی مانند چهارچوب های از پیش تعیین شده تلویزیون است که سال به سال در دفترچه اولویت ها تجدید می شود و فیلمنامه نویس موظف است براساس آن چهارچوب بنویسد بنابراین گاه چیزهایی مد می شود . مثلا همه سراغ سوژه های ماورایی می روند ، چون کسی خوشش آمده است !

یعنی اگر شما طرحی از خودتان داشته باشید باید آن را کالیبره کنید تا متناسب با چهار چوب ها و اولویت های صداوسیما درآید ؟

کار به همین جا هم ختم نمی شود چرا که فیلمنامه نویس در حین نگارش باید سلیقه شوراها و مدیران را هم مد نظر قرار دهد ، فارغ از این که اصلا آن مدیران و اعضای شوراها تا چه اندازه با فن فیلمنامه نویسی آشنا هستند .

« فرانک دنیل » که استاد مسلم فیلمنامه نویسی است و جزو آن نسل طلایی هنرمندانکشور چک و اوسلواکی است که پس از زندان رفتن ها و تبعید  از کشورش بیرون می آید و قبل از « میلوش فورمن » به آمریکا می رود . او به عنوان یکی از استعداد های درخشان فیلمنامه نویسی که در دانشگاه تدریس می کند ولی کتابی ندارد ، حرف خوبی می زند . او می گوید : فیلمنامه نویس باید حرف بدیعی برای گفتن داشته باشد ، اگر ندارد بهتر است اصلا حرفی نزند . حالا به نظر شما مبادی ورودی صدا و سیما یا هرجای دیگر ، تحمل مواجه با حرفهای تازه و  بدیع و اورژینال را دارد ؟

درواقع این موضوع ، دغدغه امروز خیلی هاست که باید درباره آن بیشتر صحبت کنیم .

چیزی که در صداوسیما وجود دارد مانند وزارت آموزش و پرورش یا وزارت علوم است . شما بچه بااستعدادتان را به آموزش و پرورش بسپارید ، ببینید با او چه کار می کنند . یک جهان استعداد را وارد تونلی می کنند و از آنطرف ببخشید که این کلمه را بکار می برم ،  یک تفاله تحویل می دهند . تلویزیون هم به همین شکل است یعنی این که یک ورودی یا به اصطلاح « این پود » دارد ولی خروجی  « اوت پود » دست شما نیست و دیگر شما تعیین کننده نیستید ، چرا که در مسیر پر پیچ و خم ،با هزاران فاکتور رویرو می شوید که در نهایت فیلمنامه ای که بیرون می آید نسبتی با آن نوشته ارائه شده شما ندارد .

فکر می کنید کلاس های فیلمنامه نویسی بتواند تا حدی این مشکل را مرتفع کند ؟

که چی بشود ؟ چه اتفاقی بیفتد ؟ مطمئن باشید شاید مدرسه بتواند تکنسین پرورش دهد ، که همین هم خوب است ؛ اما نمی تواند هنرمند تربیت کند .  در معاونت آموزش صدا وسیما ، کلاس های فیلمنامه نویسی دائر شد و من هم برای تدریس رفتم ، فکر می کنید چه کسانی در کلاس ها شرکت کردند ؟ تهیه کننده ها و مجریان سازمان ! بناست چه اتفاقی بیفتد ، اینکه پس از 30 یا 60 ساعت آموزش ، مجریان یا تهیه کنندگان تلویزیونیفیلمنامه نویس شوند !

با این تفاصیل ، شاید اصلا به دائر کردن کلاس  فیلمنامه نیازی نباشد ، چون بقول شما همه فیلمنامه نویس هستند مگر خلافش ثابت شود


طبقه بندی: گفت و گو،
برچسب ها: عصرهنر، فرهادتوحیدی،

  • قیمت سکه
  • قالب پرشین بلاگ
  • ضایعات