تبلیغات
عصرهنر WWW.ASREHONAR.NET - نقد سریال مادرانه
تاریخ : شنبه 12 مرداد 1392 | ساعت 17 و 33 دقیقه و 36 ثانیه | نویسنده : عصرهنر

امیر افشارفتوحی

تلویزیون ، امسال در ماه مبارک رمضان با توجه به دست و پنجه نرم کردن با مشکلات مالی توانست با ویژگی های خاص سریال هایش آنتن بعد ازافطارش را پر کند . از ویژگی های امسال این سریال ها فیلمنامه های خوب ، کارگردانی قابل قبول و بازی های دلنشین است . امسال خبری از ماوراء الطبیعه و روح نبود و مخاطب در دوسریال « دودکش » و « خروس » با طنز لطیفی مواجه است و در سریال « مادرانه » با یک واقعیت تلخ و ملودرام خانوادگی همذات پنداری می کند .

سریال مادرانه از چند منظر قابل بررسی است و عواملی که در تولید این سریال دخیل هستند هرکدام به نوبه خود در موفقیت آن موثرند .

در این که سعید نعمت الله در قصه هایش به زندگی نگاهی کنتراسته دارد شکی نیست . شاید نگاه تلخ به زندگی جزو لاینفک آثارش شده که قطعا با خشونت نیز همراه است ؛ اما فیلمنامه هایش  از ساختار و مهندسی خوبی برخوردار هستند . سریال « مادرانه » که از شبکه سوم سیما پخش می شود جزو تولیداتی است که مختص ماه رمضان نیست و تلنگری که به مخاطب می زند آن را قابل پخش در بقیه ایام سال می کند . « مادرانه » ملودرامی خانوادگی است که دور از هرگونه شعار زدگی موضوع تکراری بی توجهی خانواده ها به تربیت و کنترل فرزندانشان ، اعتیاد و  رویای آنسوی مرزها را به تصویر می کشد . داستان این سریال درباره اردلان تمجید (با بازی سلطانی) است که 20 سال پیش، پس از رها کردن نامزد سابقش مریم (شقایق فراهانی)، با زنی متمول به نام رعنا (با بازی لعیا زنگنه) ازدواج می‌کند. حالا این ازدواج به جدایی رسیده و زن، بچه‌هایش را می‌خواهد، ولی مرد امتناع می‌کند و روند  قصه  به گونه ای روان پیش می رود که مخاطب بدنبال ضعفی در سریال نمی گردد و اگر در سایت ها ، وارونه گرفتن گوشی موبایل توسط « اردلان » به عنوان گاف این سریال مطرح شده ، دربرابر قدرت بازی مهدی سلطانی محلی از اعراب ندارد و اگر این موضوع را متوجه منشی صحنه این سریال بدانیم که قطعا باید دقت بیشتری می کرد ، در مقابل روزی 12 ساعت تصویربرداری برای رساندن این سریال به پخش ، مشکل حادی نیست که بخواهیم به شیطنت این سایت ها توجه کنیم .

البته برخی سئوالات شاید تا 10 قسمت اولیه سریال که دیده ام بی پاسخ مانده است برای مثال رفاقت محمد جواد با اردلان ، رفاقتی که کنتراست شخصیتی بالایی را به نمایش می گذارد . اردلان خشن و عصبی و زبان نفهم در برابر روحیه درویش مسلک ، آرام و سرشار از انرژی مثبت محمد جواد که براساس طراحی و شخصیت پردازی نویسنده اثر ، اردلان به اتکاء مال و منالی که دارد به همه از بالا نگاه می کند ، ولی در برابر محمدجواد کوتاه می آید و این نشان دهنده نزدیکی آن دو به یک دیگر است ، وی از زیر و بم و گذشته و حال اردلان با خبر است ولی نمی داند چگونه به این ثروت رسیده است که دراین صورت با شخصیت دانای کلی اومغایراست واگر می داند و سکوت کرده است، باشخصیت عارف مسلکی او درتضاد است .

نویسنده سریال زیر هشت ، جراحت ، رستگاران و دیوار در نگارش ملودرام « مادرانه » دربرابر خیلی آثار تلویزیونی و حتی سینمایی ، قدرت دیالوگ نویسی خود را به رخ می کشد . و نشان می دهد اگر بخواهیم می توانیم فیلمنامه های خوبی داشته باشیم و به کاووس ضعف فیلمنامه در آثار سینمایی و تلویزیونی خاتمه دهیم ، که مستلزم سرمایه گذاری خوب و توجه کافی به فیلمنامه و فیلمنامه نویس است . در غیر این صورت باید هراز چند گاهی منتظر نگارش یک فیلمنامه خوب باشیم .

«مادرانه» با مضمونی اجتماعی در 30 قسمت 35 دقیقه‌ای که پس از سریالهایی چون «سی امین روز»، «پول کثیف»، « روز رفتن »، « روزهای زیبا »، «لبه آتش »، «گل یا پوچ» ، « غروب بی پایان » ، « سایه سکوت »  به عنوان اثری متفاوت  در کارنامه کاری جواد افشار به ثبت رسیده با ریتمی قابل قبول پیش می رود . اگر چه بار فیلمنامه به کارگردانی کار می چربد و بیشتر توی چشم است ؛ اما این کارگردان نیز در مواجهه با متن استخوان دار  کم نیاورده و توانسته است با هوش و ذکاوت داستان تلخ و خشن « مادرانه » را با ظرافت پیش ببرد . و بازیگران آن نیز مقبول ظاهر شده اند ، که این انتخاب های مناسب کمک خوبی برای کارگردان محسوب می شوند ، تا با خیال راحت تر زیر وبم های روانشناسانه قصه را به تصویر بکشد . از جمله مهدی سلطانی ،  بازیگر نقش جمیل در سریال «دیوار» سیروس مقدم و ایفاگر نقش «مصیب» در سریال «در مسیر زاینده‌رود» به کارگردانی حسن فتحی ، که توی این سریال در نقش اردلان ظاهر شده است .

این بازیگر فهیم که بخوبی نقش خود را آنالیز کرده و به ایفای آن پرداخته است بی مبالغه بهترین بازیگر سریال های ماه مبارک رمضان امسال است . او بخوبی نقش متفاوت و چند وجهی خود را به نمایش می گذارد . شخصیت فقیری که به عشق خود پشت پا زده و برای رسیدن به پول خیلی ها را زیر پا می گذارد . او در حال حاضر تاره به دوران رسیده ایست که فکر می کند با پول همه چیز را می تواند تغییر دهد ، او از کارمندش می خواهد که شبانه آزمایشگاهی برای تست اعتیاد دخترش فراهم کند و اگر لازم شد بخرد به گمان این که از این طریق می تواند با مشکل پیش آمده مقابله کند او تا جایی پیش می رود که برای نیم ساعت صحبت  با همسر سابقش در اتاق مدیر کلینیک پولش را به رخ مدیر می کشد تا از اتاق بیرون برود و در کل با همه تحقیر آمیز صحبت می کند . او با تمام غرورش از حل اتفاق پیش آمده عاجز مانده و از مریم نامزد اولش تقاضای کمک می کند . و متناسب با شخصیت پردازی خالق این شخصیت تا مرز خرد شدن پیش می رود ، تا به اصل خویش باز گردد . در ابتدا تصور می شود که افسار اردلان در دست محمد جواد است و سپس مریم بصورت نامحسوس به آن اضافه می شود تا جایی که وقتی اردلان با توپ پر وارد دفتر مدیر مدرسه دخترش می شود به محض مواجهه با او پس می کشد و در برابر پدر مریم هم نمی تواند عرضه اندام کند . و این تناقض در رفتار او چند وجهی بودن شخصیت او را بیشتر نمایان می کند و قدرت بازی سلطانی که قابل تامل و تحسین است .

 محمدرضا شفیعی نیز که پیش از این تهیه‌کنندگی مجموعه‌هایی چون «رستگاران»، «وضعیت سفید»، «شیدایی»، «جراحت»، «فاصله‌ها»، «خون بها»، «روح ا...» و ... را برعهده داشته  با سریال « مادرانه » نشان داد که همچنان تاکید دارد به عنوان تهیه کننده ای که برای ارائه کار خوب و با کیفیت تلاش می کند شناخته شود .




طبقه بندی: نقد ، یادداشت ، تحلیل،
برچسب ها: عصرهنر، امیرافشارفتوحی، سریال مادرانه، سعید نعمت الله، مهدی سلطانی،

  • قیمت سکه
  • قالب پرشین بلاگ
  • ضایعات