تبلیغات
عصرهنر WWW.ASREHONAR.NET - نقد سریال خروس
تاریخ : شنبه 12 مرداد 1392 | ساعت 16 و 26 دقیقه و 12 ثانیه | نویسنده : عصرهنر

امیر افشارفتوحی

 

سعید آقاخانی از جمله بازیگران طنز تلویزیون است که بصورت هدفمند توانست در کنار بازیگری در زمینه نویسندگی و کارگردانی نیز گام بردارد و موقعیت خود را را در عرصه طنز تثبیت کند . 

ساعت خوش  ، سال خوش  ، کمربندها را ببندیم ، متهم گریخت ،  روزگار خوش حبیب آقا ، پیامک از دیار باقی  ، چاردیواری ، عید امسال ، زن بابا ، راه در رو ، خوش نشین ها ، نقطه سر خط  ، دزد و پلیس ، کلید ازدواج ، هندوانه شب یلدا، میش، روز اردو ، جوجه تیغی‌ها از جمله آثار سریالی یا فیلم تلویزیونی است که در کارنامه او به عنوان بازیگر ، نویسنده و کارگردان  ثبت شده و همچنین با حضور در آثاری چون بعد از ظهر سگی سگی ،  پیتزا مخلوط ، هرچی خدا بخواد و ضد گلوله ، سینما را نیز تجربه کرده است .

او این بار نیز در ادامه کارهای گذشته اش و درهفتمین سریال خود درمقام کارگردان  به سراغ  سوژه ای طنز رفته که سعی می کند اوقات خوشی برای بعد از افطار مخاطب ایجاد کند . سریالی بنام « خروس » که در 26 قسمت 30 دقیقه‌ای به تهیه كنندگی علیرضا ابراهیمی دلیجانی در ژانر کمدی ساخته شده است . سریالی که قرار بود درایام نوروز به نمایش درآید اما تصمیم مدیران شبکه پس از بازدید از پشت صحنه آن تغییر کرد و قرار شد دراین روزهای مهمانی خدا از شبکه دوم سیما پخش شود .

این تصمیم از دو جنبه قابل تامل بوده و خوشایند می آید اول این که با توجه به بحران مالی ای که مدتی است بر صداوسیما مستولی شده ، آنتن مناسبت ماه مبارک رمضان که چندسالی است محل رقابت برنامه سازان و زمان محک زدن آثار آنان شده  است خالی نماند و به نوعی تضمین گردید و دوم آنکه  پس از سریال « آب پریا » که پخش آن از پاییز سال گذشته به عید امسال موکول شد و طلسم ساخت دقیقه نودی سریال های مناسبتی را شکست و تداوم این حرکت برای سریال « خروس » منجر به اتفاق خوشایندی برای برنامه ساز شد تا هم در شرایط سخت تولید را پیش نبرد و نیز کیفیت را دغدغه خود قرار دهد نه رساندن و پرکردن آنتن . اما در این معادله موضوعی که مورد توجه است این که سریال « خروس » برای 15 قسمت 45 دقیقه ای نگارش شده و باید 12 قسمت دیگر به آن اضافه شود . قصه ای که محوریت اصلی آن از مشکل مالی آقا نصرت نشات می گیرد . سریال « خروس » از ترکیب چند داستان شکل می گیرد که آقا نصرت به عنوان پدر خانواده بدنبال داستان مریضی قلب ، توسط نامزد دخترش به بیمارستان خصوصی منتقل و بستری می شود . او برای هزینه ترخیص با مشکل روبرو می شود که همه خانواده و بیشتر از همه پسرش را درگیر ماجراهایی می کند . دست اندرکاران تولید این سریال با هوشمندی بجای اینکه طمع کنند و بقول معروف به کار آب ببندند ، بهترین گزینه را انتخاب کرده و با کوتاه کردن قسمت های سریال از 45 دقیقه به 30 دقیقه جبران کسری قسمت های باقیمانده را می کنند .

البته تا زمان نگارش این مطلب 8 قسمت از سریال پخش شده که برای قضاوت نهایی خیلی زود است ، اما به نظر ، نویسنده اثر بخوبی قصه ها را در راستای محوریت اصلی پیش می برد ، اگرچه ضعف درشخصیت پردازی و دیالوگ نویسی در فیلمنامه دیده می شود ، اما موقعیت های کمیکی که در کلیت کار برای کاراکترها ایجاد می شود و بازی روان بازیگران تا حدودی ضعف ها را پوشانده است .

خانواده منسجم ، رفاقت محکم ، مردم داری از فاکتورهایی است که فیلمنامه نویس در اثر خود به آنها تاکید داشته و بخوبی مانور می دهد که همین فاکتورها کار را به یک اثر قصه گو تبدیل کرده و از آنجایی که از ابتدا تکلیف خود را با مخاطب روشن کرده و در ژانر کمدی قصه را پیش می برد جای سئوالی باقی نمی گذارد و مخاطب باید آماده دیدن هر اتفاق معقول و غبر معقولی  باشد .

 آقا نصرت پول ترخیص ندارد و هرروز هزینه هایش بالاتر رفته و بیمارستان هم همانند یک رباخوار هرروز بر هزینه های او می افزاید . حالا این بیمار که سالم شده ، به هرجای بیمارستان سرک می کشد و با کمک هایی که می کند محبوب پرسنل و بیماران شده و ترویج مردمداری را سرلوحه قرار داده است . این که خانواده اش در تلاش هستند تا او را از این مخمصه نجات دهند حکایت از نشاط و پویایی یک خانواده ایرانی و پایبندی آنها به یک زندگی جمعی با محوریت پدر خانواده دارد ، و از سوی دیگر رفاقتی که کامران با اسی دارد در زمانه ای که هرکس بفکر خویش است ، حس نوستالوژیک رفاقت های قدیمی را زنده می کند و اگر چه فیلمنامه استخوان داری تحویل آقاخانی نشده ؛ اما سریال « خروس » به عنوان اثری سرگرم کننده در کارنامه سعید آقاخانی قابل قبول است . حضور جواد رضویان ، یوسف تیموری ، مرضیه صدرایی برای خنده گرفتن از مخاطب و بازی متفاوت کریم اکبری مبارکه از نکات مثبت این سریال است که مکمل خوبی در کنار توانایی های آقاخانی محسوب می شوند تا این سریال مورد اقبال عمومی قرارگیرد .

حضور امیر معقولی و حرکت های بی نقص دوربین روی دست او نیز مزبد بر علت شده تا کارگردان در نوع دکوپاژ و شیوه کارگردانی این سریال مسیر غیر متعارفی که آزاردهنده هم نیست ایجاد کند و حرکت نرم چرخشی اول برخی سکانس هایش را به عنوان نشانه و استراکچر اصلی کارش قرار دهد .


طبقه بندی: نقد ، یادداشت ، تحلیل،
برچسب ها: عصرهنر، امیرافشارفتوحی، سریال خروس، سعید آقاخانی، امیر معقولی، جواد رضویان، یوسف تیموری، مرضیه صدرایی،

  • قیمت سکه
  • قالب پرشین بلاگ
  • ضایعات