تبلیغات
عصرهنر WWW.ASREHONAR.NET - فقدان و ضعف برنامه‌ریزی از سوی سفارش‌‌دهنده یک از دلایل ضعف در فیلمنامه هاست
تاریخ : دوشنبه 2 اردیبهشت 1392 | ساعت 03 و 02 دقیقه و 55 ثانیه | نویسنده : عصرهنر
گفتگو ازبهناز وفایی وحدت

مونا انوری زاده از جمله فیلمنامه نویسان جوان درجمع صمیمی فیلمنامه نویسان سیمافیلم به خبرنگار عصرهنر گفت: بکی از دلایل مشکلات و ضعفهایی که در فیلمنامه های سریال و تله فیلم ها وجود دارد را در نتیجه ؛ فقدان و ضعف برنامه‌ریزی از سوی سفارش‌‌دهنده می داند، كه با وجود آگاهی از نیازهای خود از قبیل مناسبت‌ها و یا باكس‌های تعریف‌شده برای سریال‌ و تله‌فیلم، تصمیم‌گیری را همواره به آخرین لحظات موكول می‌‌نماید و این امر منجر به شتابزدگی در امر نگارش شده و فرصت تحقیق و بازنویسی را كاهش می‌دهد و در نهایت به افت شدید كیفی فیلمنامه می‌انجامد.

این نویسنده جوان می گوید : عدم اختصاص بودجه كافی و در خور جهت نگارش فیلمنامه به عنوان ستون و پایه شكل‌گیری اثر نمایشی (در تناسب با سایر بخش‌های تولید اعم از بازیگری، فیلمبرداری، كارگردانی و ... ) كه نویسنده را به قبول همزمان چند پروژه ناچار می‌سازد كه این امر سبب پایین آمدن تمركز نویسنده بر روی هر پروژه و عجله برای تحویل متن و در دست گرفتن پروژه بعدی می‌شود و از كیفیت اثر می‌كاهد.

انوری زاده با اشاره به وجود خطوط قرمز ناشناخته و بعضاً كاذب كه سوژه‌های انتخابی را متأثر كرده و در نهایت كار را به اثری خنثی و كلیشه‌ای تبدیل می‌كند ادامه می دهد : عدم حمایت سفارش‌دهنده از متن اصلی نویسنده كه پس از بازخوانی در شوراهای مختلف و رفت و آمد‌های مكرر در نهایت مورد تأیید كیفی قرار گرفته ، در برابر تغییرات سلیقه‌ای و تولیدی (كه ناشی از تلاش در جهت كاهش هزینه‌های تولید است)، نتیجه تصویری فیلمنامه را به اثری ابتر و بعضاً فاقد معنا و منطق تبدیل می‌كند.

او همچنین عدم پذیرش سوژه‌های جدید و متناسب با مسائل روز اجتماع و خانواده از سوی سفارش‌دهنده را مشکل دیگری در این حیطه می داند ، كه آثار را به ورطة تكرار كشانده است.

مونا انوری زاده در خصوص سهم سیما فیلم در جهت بالا بردن سطح کیفی آثار می گوید: سیمافیلم در صورتی كه فارغ از شتابزدگی‌های مرسوم شبكه‌ها، به برنامه‌ریزی دقیق جهت تولید آثار مورد نیاز خود بپردازد و با تأمین بودجه مناسب جهت تحقیق و نگارش و ایجاد فرصت كافی برای نویسندگان به حمایت از متن نمایشی به عنوان یك ركن اساسی بپردازد قادر است سطح كیفی آثار را ارتقاء بخشد.

 وی ضمن مطلوب و دلگرم‌كننده دانستن تعامل میان مدیران سیما‌فیلم و نویسندگان که یکی از آن موارد ، برگزاری همین نشست صمیمی است  ، می افزاید : متاسفانه سیاست های سیما فیلم مبنی برتولید آثار فاخر و ارزشمند در ارتقاء سطح نگاه فیلمنامه نویسان و همچنین دانش تخصصی آنها ، تابحال جز در مواردی معدود، تأثیر قابل‌توجهی نداشته است .

ابن فیلمنامه نویس که به برگزاری کارگاه های فیلمنامه نویسی خوشبین نیست اظهار داشت : از آنجا كه متأسفانه تاكنون خروجی و ماحصل كارگاه‌های تخصصی فیلمنامه‌نویسی قابل‌توجه و قابل‌قبول نبوده است شخصاً چندان به نتیجه شكل‌گیری این كارگاه‌ها خوش‌بین و امیدوار نیستم و با اعتقاد به اینکه جو حاكم بر فضای تعاملی میان مدیران و شوراهای فیلمنامه در سیما‌فیلم قابل‌قبول است ؛ انتظار دارد در بررسی فیلمنامه‌ها از عزیزان فعال در عرصه نگارش و تولید كه در ژانر خاص یك فیلمنامه صاحب‌نظر و متخصص هستند استفاده شود و  نظرات ارائه‌شده كاربردی و در جهت بهبود اثر  و به دور از سلیقة‌ شخصی باشد.

مونا انوری زاده در خصوص فقر فیلمنامه در برخی گونه ها در مقایسه با یکدیگر ضمن اشاره به این موضوع که ، در تمام ژانرهای متداول، فیلمنامه‌‌ خوب و بد وجود دارد و همزمان با آثار خوب و بد در تمام زمینه‌ها مواجه هستیم می گوید : معتقد نیستم در یك ژانر مشخص با آثار بهتری روبرو هستیم و در یك ژانر دیگر با آثار ضعیف. اگر چه براین باورم که سطح آثار تلویزیون در زمینه طنز به طرز محسوسی با افت كیفی و محتوایی مواجه است و در حوزه كودك متأسفانه كار قابل‌توجهی صورت نگرفته و یقین دارم در زمینه‌های اجتماعی و خانوادگی در صورت تعامل با نویسندگان جهت انتخاب سوژه‌های بكر و جذاب اجتماعی می‌توان به رشد چشمگیری از نظر كیفی و محتوایی و همچنین جلب رضایت مخاطب رسید.

او در پایان اذعان داشت : فکر می کنم ، برنامه‌ریزی در زمینه تولید فیلم برای مناسبت‌های مذهبی كه محمل خوبی برای تولید آثار است و استقبال مخاطب از نمونه‌های برجسته و قابل‌قبول تولید شده در این ایام، گواه علاقه مخاطب به این دست آثار است، محتاج توجه و دقت بیشتری می باشد .





طبقه بندی: گفت و گو،
برچسب ها: عصر هنر، بهنازوفایی وحدت، مونا انوری زاده، کارگردان، سینما، تلویزیون، نویسنده،

  • قیمت سکه
  • قالب پرشین بلاگ
  • ضایعات