تبلیغات
عصرهنر WWW.ASREHONAR.NET - یادداشتی بر تولید ویدیو کلیپ یا همان نماهنگ
تاریخ : شنبه 28 بهمن 1391 | ساعت 05 و 49 دقیقه و 34 ثانیه | نویسنده : عصرهنر

امیر افشارفتوحی

سینما از بدو حیاتش همواره جهت تاثیر و القای سیاست هایی از پیش تعیین شده در اذهان عمومی تلاش کرده و همزمان با پیشرفت تکنولوژی صاحبان این هنر _ صنعت در فکر تاثیرگزارترین شکل ارائه آن بودند تا جایی که اهالی سیاست نیز برای رسیدن به اهداف خود توجه ویژه ای به آن کردند و متوجه شدند ساخت فیلم های بلند تنها راه ، برای ترویج افکارشان نیست .

درسالهایی که تکنولوژی و صنعت به ویژه در عرصه سینما رو به پیشرفت بود و تلویزیون پا به عرصه رقابت تصویری گذاشت، با توجه به کم حوصله شدن مردم که نشات گرفته از  دنیای پر هیاهوی زندگی صنعتی بود صاحبان این هنر _ صنعت به فکر کوتاه تر و در عین حال تاثیرگزارتر کردن آثار خود افتادند ، که منجر یه تولید فیلم های کوتاه با عنوان ویدیو کلیپ همراه با ریتم موزون موسیقی های تاثیرگزار شد و البته از این بستر بیشتر در جهت معرفی و تبلیغ محصولات موسیقی استفاده شد .

در یک تعریف ، ویدیو کلیپ فیلم کوتاهی است که روی آن موسیقی گذاشته می شود و پروسه تولید آن اگر حرفه ای به آن نگاه شود به لحاظ زمان و بودجه کمتر از بک اثر سینمایی نیست و شبکه‌های تلویزیونی پخش موزیک ویدئو در جهان، مانند شبکه‌های ام‌تی‌وی، وی‌اچ۱، بی‌ای‌تی و سی‌ام‌تی از پخش کنندگان معروف ویدیو کلیپ می باشند و در پی نظر سنجی ها موفق‌ترین، مشهورترین و تأثیرگذارترین نماهنگ تاریخ، ویدیو کلیپ « تریلر مایکل جکسون» می‌باشد که در سال ۱۹۸۳ میلادی منتشر شد .

تولید نماهنگ در ایران از سالهای اول دهه ۷۰ اگر چه بدلیل بودجه بالای آن با بی توجهی مدیران روبرو گردید ؛ اما توسط گروهی از فارغ‌التحصیلان سینما همچون شاهرخ دولکو، امیرحسین ندایی، مسعود آب پرور، رامین حیدری فاروغی و فردین خلعتبری، که یک دغدغه شخصی بود به یک جریان در تلویزیون تبدیل شد .
در شبکه‌های مختلف دنیا نماهنگ بیشتر با هدف تبلیغ موسیقی و یا یک آلبوم جدید ساخته می‌شود ، و در واقع برای معرفی آن و کمک به فروش بیشتر آن آلبوم برای آن نماهنگ تولید می‌شود اما در ایران کاملا مسئله به گونه دیگری است و آثاری که در این سالها تولید شدند ، بدلیل سفارشی بودن فقط با هدف انتقال پیام ساخته شدند و اغلب در زمبنه های مناسبتی و اعتباد بودند که در زمان خود تاثبرگزار نیز شدند .

بعد از موفقیت هایی که در این زمینه کسب شد تولیدکنندگان این آثار فضا را باز تر دیدند و به سمت تولیدات غیر مناسبتی رفتند که منجر به تولبد آثاری چون شازده کوچولو، نوایی و رویای حکمت و غیره شد .

در پی جدی شدن تولید ابن ویدیو کلیپ ها در همان سال ها فرهنگستان زبان و ادب فارسی در سدد تغییر نام ویدیو کلیپ یا ویدیو موسیقی بر آمد و با این تعریف که  تصویر و قطعه‏ای موسیقی با کلام یا بدون کلام که در هم تلفیق شده باشد را با عنوان  واژه « نماهنگ » مصوب کرد .

اما از آنجایی که در سازمان صدا وسیما قوانین و سیاست ها ثابت نیستند و با تغییر مدیریت  سیاست ها نیز تغییر می کند با این ذهنیت که با هزینه یک نماهنگ می توان فیلم های داستانی که در حال حاضر تحت عنوان فیلم های تلویزیونی یا تله فیلم 90 دقیقه ای معروف هستند تولید کرد از این آثار حمایت کمتری کردند قافل ازاین که این آثار بارها و بارها می تواند ار تلویزیون پخش شود بدون این که مخاطب را خسته کند و نتیجه این تفکراین شد که حضور این آثار در رسانه تبویزیون مدتها به ورطه فراموشی سپرده شد و به هر اثر وله گونه ای که تلفیق موسیقی با تصاویر بی معنا و غیر مرتبط بود را نماهنگ نامبدند و اثری که باید به صورت تخصصی به آن پرداخته شود و در حد تولید یک اثر سینمایی نیاز به فیلمنامه و بودجه دارد را به ورطه فراموشی سپردند .

در حال حاضر با تاسیس شبکه هایی چون آی فیلم و نمایش مسولان روبه تولیداین آثار آورده اند ولی همچنان تعریف آن مورد توجه قرار نگرفته و خیلی ضعیف و بی هدف در حد یک آنونس فیلم یا سریال می توان به آن نگاه کرد چرا که کارها بدون فکر تدوین می شوند و  ظاهرا هیچ حوصله ای در انتخاب تصاویر تاثیر گذار به خرج داده نمی شود و صرفا موسیقی آن اثر مورد توجه قرا گرفته و محتوایی در این آثار لحاظ نمی شود . اگر چه در این گونه آثار موسیقی باید حرف اول را بزند ؛ اما از محتوای تصویری در القای اثر موسیقی نباید قافل بود و با توجه به این  که برخی تاریخچه نماهنگ را مربوط به آغاز سینما و همراهی تصویر و موسیقی می دانند و سینماگرانی چون اسپیلبرگ همواره با ساخت نماهنگ و زدن امضای خود پای این آثار به اثر وجه می دهند و از سوی دیگر نیز در کنار آن اثر برای تثبیت خود در سینما تلاش می کنند ؛ نشان از اهمیت این نوع آثار و تاثیرگذاری آن بر مخاطب دارد .




طبقه بندی: نقد ، یادداشت ، تحلیل،
برچسب ها: عصرهنر، امیرافشارفتوحی، ویدیوکلیپ، نماهنگ، شاهرخ دولکو، امیرحسین ندایی، مسعود آب پرور، رامین حیدری فاروغی، فردین خلعتبری،

  • قیمت سکه
  • قالب پرشین بلاگ
  • ضایعات